Nové BMW Integral ABS

Nastavuje nové standardy v technologii brzd a aktivní bezpečnosti.

  

V roce 1988 představilo BMW jako první motocyklový výrobce na světě protiblokovací brzdný systém. V roce 1993 byl tento systém následován vylepšeným ABS II generace. A nyní BMW Motorrad GmbH představuje další revoluční brzdný systém pro motocykly - BMW Integral ABS. Vyvinuto BMW společně s firmou FTE automotive GmbH v bavorském městě Ebern, Integral ABS nastavuje nové standardy v technologii brzd a zároveň v aktivní bezpečnosti jízdy. Nyní začíná být nové BMW Integral ABS montováno jako standardní výbava luxusního toureru K 1200 LT. Zatímco ABS znovu téměř vymizelo ve zbytku motocyklového světa, protiblokovací systém montovaný jako standardní výbava nebo jako doplněk na všechny modely motocyklů BMW pokračuje. Více než 250 000 zákazníků si od roku 1988 zvolilo motocykl BMW s ABS - vskutku přesvědčivá volba. ABS s brzdným servem, integrálním brzdovým systémem a adaptivní distribucí brzdné síly.

BMW Integral ABS používá technické prostředky obsažené ve třetí generaci ABS a kombinuje tyto přednosti s dalšími funkcemi. Jako příklad - přichází s kompletně novým elektro-hydraulickým brzdovým servem a integrálním brzdovým systémem, kde ruční i nožní brzdafungují současně na přední i zadní kolo, stejně jako přizpůsobováním distribuce brzdné síly. Veškeré elektronické kontrolní elementy, stejně jako elektro-hydraulické jednotky jsou umístěny v jednom kompaktním uložení, zvaném tlakový modulátor.   

Představení BMW Integral ABS jde spolu s představením nových EVO (evolution = vývoj) brzd, které nabízejí až 20 procent více brzdné síly. Další výrazné vlastnosti jsou - Integral ABS je ještě lehčí než ABS II a nabízí ještě rychlejší a více konsistentní kontrolu brzd. Tím je dosaženo, že brzdné vzdálenosti, při aplikaci plné brzdné síly v přímém směru jsou výrazně zkráceny a zároveň je zabráněno blokování kola a pádu jezdce. Zejména na silnicích s měnícím se charakterem povrchu - suchý /mokrý apod. Integral ABS nabízí rychlejší a spolehlivější reakce než by kdykoliv mohl řidič. 

Při normálních jízdních podmínkách zajišťuje komfortní a přiměřené brždění v souladu s okamžitými požadavky díky značné redukci v pracovních sílách brzdy. Přesto zůstává faktem, že ani ABS nemůže překovat zákony fyziky, ve smyslu, že jezdec může brzdit pouze v určitých limitech, při naklánění motocyklu v zatáčce, jakkoliv je jeho stroj vybaven ABS nebo není. 

Ačkoli Integral ABS nabízí výrazně více funkcí než předchozí systémy, váží jen 4,36 kg včetně senzorů a senzorových koleček na kolech, což je více než o 20 procent méně než ABS II (5,96 kg).  

Integral ABS s brzdným servem: Pracovní síly brzd jsou omezeny na minimum, brzdná dráha ještě kratší než dříve.

 Vybaveno ještě lehčími mechanickými komponenty a požadující nižší aktivační energii, nové BMW Integral ABS je schopno redukovat brzdný tlak ještě rychleji, mají-li kola tendenci se blokovat.   

Dalším výrazným rysem Integral ABS je, že přichází s brzdným servem pro každé kolo. Tato hydraulická pumpa hnaná elektromotorem nabízí maximální brzdný tlak ještě rychleji, a to za nízkých ovládacích sil řidičovy ruky či nohy. Tím jasně překonává konvenční systém bez ABS, zkracuje brzdnou dráhu a jako výsledek tedy napomáhá předejít možné kolizi. Tlak , který získáte např. při rychlosti 100 km/h o 0,1 sekundy dříve zkracuje vaši brzdnou dráhu o téměř 3 metry! Integrální brzdný systém Jedna brzdová páka ovládá zadní i přední kolo.  

Ke zúročení všech výhod ABS, musel jezdec až doposud tlačit naplno na ruční i nožní páku brzd, aby získal maximální brzdnou sílu. Nyní BMW Integral ABS kombinuje dva brzdové systémy a bude k dispozici ve dvou různých verzích: 

Plně integrovaný systém počátečně montovaný do K 1200 LT je vybaven přední i zadní pákou brzdy fungující současně pro obě kola. Jezdci s tendencemi používat jen nožní brzdu - tak jak to dělají v autech - a proto postrádající výrazně vyšší zpomalující síly brzdy přední, tím získají maximální brzdný účinek obou kol.  Částečně integrovaný systém připadající v úvahu u sportovních nebo dynamických modelů v budoucnosti je vybaven pákou ruční brzdy fungující na přední i zadní brzdy a pákou nožní brzdy ovládající, jako v minulosti, pouze brzdu zadní.    

První na světě.    Adaptivní distribuce brzdné síly nastavující se dle podmínek zátěže. Při brždění  namotocyklu se zátěž přesouvá na přední kolo v daleko větší míře, než je tomu u automobilu. Takže při plném brždění na suchém povrchu je minimálně 80 procent brzdné síly přesunuto na přední kolo. 

Obě verze BMW Integral ABS přicházejí s modelově diferencovanou,dynamickou adaptivní (přizpůsobivou ) distribucí brzdné síly. Jde osvětově první použití této konstrukce na motocyklu. Toto zajišťuje optimální přenos brzdného tlaku na každé kolo, v závislosti na dostupné brzdné síle, což dává motocyklu zvýšenou stability během brždění a dovoluje oběma pneumatikám si udržet maximum laterální stability a tím zajistit pravidelnější opotřebení brzdných destiček a pneumatik. Při brždění v zatáčce je jízdní stabilita opět zlepšena díky rovnoměrnějšímu použití frikčního koeficientu obou kol. Systém distribuce brzdné síly je navíc schopen se "učit" během procesu a pak se nastavit dle všech podmínek zatížení. Například při jízdě se spolujezdcem a zavazadly, může řidič využívat vyšší zatížení zadní osy ke zvýšení brzdných sil na zadní kolo.  

Nový EVO brzdný systém s 15-20 procentním navýšením účinnosti Ovládací síla přední brzdy snížena přibližně o 50 procent. 

Nový brzdný systém EVO od BMW pro přední kolo byl představen současně s Integral ABS. Tato nová přední brzda zahrnující dva zvětšené kotouče o průměru 320 mm zvyšuje účinnost o 15-20 %, v závislosti na modelu. Současně jsou síly na páku potřebné k vyvinutí stejného brzdné síly sníženy průměrně o 15%. V kombinaci s brzdným servem jsou manuální síly jezdce o 50 % nižší, což činí celý brzdový systém komfortnějším, efektivnějším a pohodlnějším při užívání. Další výhodou EVO brzd je, že brzdové destičky ze slinutého kovu mají průměrně o 50 % vyšší trvanlivost a stabilita tlakové podložky se také zvýší zhruba o 50%. Navíc celý systém je o 10 % lehčí, což zvyšuje ovladatelnost díky menším neodpruženým hmotám na předním kole.  

 BMW Integral ABS splňuje nejpřísnější bezpečnostní standardy apožadavky stanovené BMW.Systém kontroluje sám sebe od začátku jakmile otočíte klíčkem a zapnete zapalování. Integral ABS pokračuje v monitorování všech svých funkcí za jízdy, okamžitě zobrazuje jakékolivproblémy přes indikátory umístěné v kokpitu. Dokonce kontroluje i koncové světlo a funkci brzdového světla, stejně jako hladinu brzdové kapaliny. Dokonce i v případě poruchy Integral ABS je zde k dispozici zbytková funkce brzd. Takže zatímco řidič musí použít více síly na páku než při jeho funkci, stále je zde výrazně lepší decelerace než standard, který vyžadují zákony a předpisy. Toto také platí při manévrování na místě, kdy je zapalování vypnuto.

BMW Integral ABS pomáhá získat optimální odezvu brzd a tím pomáhá zvyšovat motocyklovou bezpečnost. Prostě, to znamená že se investice do něj vložená může vrátit mnohem rychleji, než by mnozí řekli, protože oprava motocyklu po pádu je často mnohem dražší než cena ABS namontovaného na motocyklu. A když dojde k prevenci daleko horších následků pro jezdce, spolujezdce a ostatní účastníky provozu, ABS se může ukázat jako nenahraditelné. 

Výhody BMW Integral ABS v přehledu:

 spolehlivé protiblokovací zařízení  rychlejší odezva ABS  trvalé sledování funkce koncového a brzdového světla  tlumené brzdové světlo nahrazuje koncové světlo v případě poruchy  až 20 % vyšší brzdná síla a průměrně o 15 % nižší potřebný tlak na páku brzdy potřebný k vyvinutí stejné brzdné síly díky novým EVO předním brzdám průměrně o 50% nižší pracovní síly v brzdách díky brzdovému servu a EVO předním brzdám rychlejší náběh brzdného tlaku a velmi dobrá decelerace zajištěná brzdovým servem a integrálním brzdovým systémem plně nebo částečně integrovaný brzdový systém v závislosti na typu (charakteru) motocyklu maximální brzdný efekt na obou kolech díky integrálnímu brzdnému systému, dokonce i při stisku jen jedné brzdové páky pravidelnější rozdělení brzdných sil na obě brzdy díky integrálnímu systému perfektní distribuce ideální brzdné síly na přední a zadní kolo zajištěná adaptivní, inteligentní, distribucí této síly lateralní (příčné) vedení kola zvýšené na optimum díky adaptivní distribuci brzdné síly celý systém je ještě kompaktnější a o více než o 20 % lehčí .