Převzato  z http://www.motohouse.cz

 BRZDY, BRZDY, BRZDY aneb Jaká je Vaše brzdná dráha? 

Naprosto me fascinuje, jak si nekdo muze myslet ze z rychlosti 200 km/h zabrzdi na mene jak 100 metrech. Jelikoz jsem lehce fyziky znaly da se jednoduse spocitat ze (kdyz vezmeme za slovo autora clanku a za zaklad vypoctu budeme brat, ze motocykl zpomali ze 100km/h na 35.78m) [článek: "Naši přátelé z Novy" ze dne 22.5.2001 - pozn.red.], dojdeme vypoctem ke zpomaleni cca 10m/sec coz je asi maximum, co se da se seriovym supersportem dosahnout. No a kdyz si toto zpomaleni dosadime do vzorecku a rychlost urcime na 200 km/h (t.j. 55.5m/sec) tak dojdeme k brzdne draze 154 metru!!!

Nezapominejme, ze brzdna draha je temer primo umerna druhe mocnine rychlosti!!!!!!!!! K dyz k tomu pripocitame i reakcni dobu ridice, ktera se pohybuje od 0.2 sec - u pilotu F1 az k 1 sec - coz je mezinarodne prijata hodnota pro stredni reakcni dobu ridicu motorovych vozidel - dostaneme se na hodnotu brzdne drahy od cca 160 - 210 metru... coz je celkem dost.

Ale protoze mam kamarady, kteri nejen jezdi na motorkach (ja ostatne taky ;-) ale jeden dela i ve vyzkumaku, rozhodli jsme vyzkouset vse v praxi. Na letisti jsme nainstalovali optosenzory (podobne, jake se pouzivaji na mereni u dragsteru) a cele jedno dopoledne merili s kamosovou R1ckou. Takze pro zajemce hodnoty z mereni:

Tachometr na masine ukazoval 200km/h - namerena skutecna rychlost 186.2km/h
Brzdna draha z 200km/h (skutecnych - na tachometru neco pod 220)

Solo - bez reakcni doby (brzdeni "na caru")
a) po smeru vetru (vitr cca 8m/s) 178m
b) proti smeru vetru 162m

Se spolujezdcem - bez reakcni doby (brzdeni "na caru")
a) 198m
b) 179m

Solo - s reakcni dobou (brzdeni "na zvukovy signal")
a) po smeru vetru (vitr cca 8m/s) 193m
b) proti smeru vetru 179m

Se spolujezdcem - s reakcni dobou (brzdeni "na zvukovy signal")
a) 221m
b) 204m

Co z toho vyplyva? Nejezdit jak bezmozek, a nekdy si zkusit svou brzdnou drahu ze skutecnych 200km/hod "na signal" (aby se do toho pocitala i reakcni doba, nehlede na to, ze pokud nekdo na to ceka, je jeho reakcni doba kratsi, nez pokud to prijde naprosto necekane...) a pokud zvladne zastavit pod 200 metru, tak je fakt dobrej...

Za pripadne nepresnosti se omlouvam, jen jeden kamarad byl tak ochotny ze si nechal nicit pneumatiky (a malem i motorku) pri tomto testu. S jinymi stroji (hmotnost, prilnavost pneu atp) by mohly byt vysledky odlisne, ale nemyslim si ze o moc...