Motorky a fotografie -  co to má společného?

Hodně. 

Každý z nás chce mít přece zarchivované ty okamžiky pohody a pocitu volnosti při společných vyjížďkách a akcích, chce mít nějakou tu upomínku pro dobu zimní, kdy při svařáku s bandou stejně postižených pacientů probírá události minulé sezóny a plánuje tu další. A co lepšího než krabice (pro ty pořádnější fotoalbumy) fotek připomene právě ukončenou sezónu? Promítání diáků samozřejmě, ale postupně, k tomu se dostaneme.  

Takže jak zajistit, aby fotky kromě popisné funkce splnily i tu estetickou? Takovou aby bylo jasné že ta černá  skvrnka není koza, ale kámošovo XJR? Takovou, aby se prohlížející nad každou fotkou zastavil a prohlédl si ji pozorně s nějakým pochvalným komentářem? A abychom si takovou fotku mohli dát někam na zeď nebo v práci pod sklo nebo na pozadí našich Woken? 

V prvé řadě potřebujeme minimální technické vybavení.

1. KOMPAKTY

Pro orientaci pár vysvětlivek:

AF autofokus funkce foťáku zajišťující automatické zaostření
exp. expozice cvaknutí - zaznamenání scény na film.
F světelnost objektivu vyjadřuje množství světla propuštěného objektivem. Vypovídá o kvalitě objektivu. Vyjadřuje se v poměru 1: např.4,5 a závisí také na konstrukci objektivu. Zoomovací objektivy mají zpravidla vyšší číslo světelnosti z důvodu složitější konstrukce a většího počtu čoček, což má za následek vyšší pohlcování světla. Objektivy s pevnou ohniskovou délkou mají zpravidla vyšší světelost. 
V krátkosti: čím vyšší je poměr 1 ku ... tím hůř.  
DX kód filmu Kód na cívce filmu říká foťáku, jakou má citlivost podle které pracuje automatika.
ISO citlivost filmu Určuje jak je film citlivý na světlo. Prodávají se filmy s ISO 25 az 3200, pro naše potřeby zpravidla stačí filmy s ISO 100,200 a 400. Vyšší číslo určuje vždy dvojnásobnou citlivost na světlo.
V krátkosti: čím horší kompakt, tím citlivější film. 
Zoom typ        objektivu objektiv s proměnnou délkou. Nahrazuje několik pevných objektivů. Ale pozor! Čím větší rozsah tím nižší světelnost!  

 

Nejdostupnější jsou kompaktní fotoaparáty, tzv. kompakty. Proč ne, vejdou se do kapsy motobundy a  optika u vyspělejších modelů splňuje s přehledem reportážní nároky i s pokusy o  náladovou fotku. 

 Pentax Espio 838G

Jaký kompakt tedy použít?

Když půjdete kupovat kompakt, vyhněte se cenové hladině pod 3000 Kč.  Do 5000 tis. se dá pořídit kompakt, který pravděpodobně bude sloužit několik let bez jakýchkoliv problémů a udělá Vám spoustu radosti.
Až Vás bude prodavač masírovat a Vy v záplavě stříbrných a černných krabiček začnete ztrácet hlavu, vzpomeňte si na tenhle web a chtějte po něm znát:

1. Jaký má objektiv světelnost? Jaký má rozsah? 
Objektiv je to nejdůležitější. Čím vyšší je číslo za 1:  ... tím hůř. Např. některé kompakty se zoomem mají na dlouhém konci světelnost f1:10 což je naprosto nepoužitelné v našich podmínkách. Taky to znamená, čím vyšší číslo, tím citlivější a dražší film je potřeba použít. 
Obvykle se uvádí: Objektiv: 38-140 mm, 1:4-11
první číslo říká ohnisko na krátkém konci tedy 38 mm a světelnost má 1:4 . Což je v pohodě, v kombinaci s filmem ISO200 zvládnete 90% potřeb
druhé číslo říká ohnisko na dlouhém konci, tedy 140mm při světelnosti 11. Špatné, móc špatné. Tady nás zachrání flm o ISO 400 a hezké počasí. Jinak všechno rozmažete, protože automatika aparátu nastaví příliš dlouhý čas na to, aby se dal udržet z ruky. 

 

Moje rada: rozsah 28 - 70 mm nebo pevné ohnisko 35 mm . Důvod: 28 mm ohnisko pojme do záběru mnohem víc scény a objektiv téhle konstrukce má ještě slušnou světelnost. 35 mm se dá fotit vše, jen je třeba přijít trochu blíž. Takový objektiv má perfektní světelnost, i 2,8, a velmi dobrou kresbu, která umožní zvětšeniny až do A4. 

2. Rychlost závěrky?

I když hlavním problémem je nedostatek světla, ne jeho přebytek, kompakt by měl zvládat časy alespoň 1s -1/500s. Budete chtít například fotit nějaké závody, tak by Vám při použití citlivého filmu nemusel čas stačit a obrázek bude rozmázlý.  Jinak nebrat.

3. Motivové programy.

Jsou jedinou možností, jak u běžných kompaktů nějakým způsobem ovlivnit expoziční automatiku. Čím víc, tím líp. Pokud bude prodavač znát JAK volba motivů ovlivňuje foťák, tj, jakou clonu a čas foťák nastaví, tím lépe. Nechat si vysvětlit.

4. Umí DX kód?

Podle DX kódu na filmu foťák automaticky správně nastaví citlivost filmu, což má dopad na správnou funkci kompaktu. bez tenhle drobnosti kompakt nebrat.

5. Blesk

Má blesk? Jaké je jeho směrné číslo? Má redukci "červených očí"?(udává dosah blesku, tj, co ještě bude vidět) Pro stanovení vzdálenosti platí pravidlo : směrné číslo / clona * citlivost filmu = dosah blesku. Konkrétně: máme kompakt s bleskem o sm.č. 12, s objektivem 38-140mm a světelnosti f 1:4 -11 a film o ISO 100. Dosah blesku: 12/4x1= 3 . 
Dosah je 3 metry při použití nejkratšího ohniska. Jakmile budete zoomovat, na blesk zapomeňte. Vidíte, jak důležitý je dobrý objektiv?  Použitím citlivého filmu je možno dosah blesku zvýšit. O každé ISO nahoru vynásobte výsledek 1,4 x. Tedy při použití ISO400 je dosah už  kolem 8 metrů, což by mělo stačit na focení i ve velké místnosti.

6. Drobnosti

Samospoušt, malé rozměry, odolnost proti dešti, automatický posun filmu s přetočením zpět do kazety, datová stěna (umožní zaznamenat datum a čas na film) stříbrná povrchová úprava (odolnější proti slunci) a např. dioptrická korekce hledáčku jsou drobnosti které pomohou s výběrem správného foťáku.

Můj typ pro výběr:

Olympus MJU II

Olympus Mju II což je kompaktní přístroj roku 97/98.

  • objektiv 35mm s vynikající světelností F 2,8
  • kvalitní optika
  • autofokus zaostřující od 0,35m do nekonečna
  • vestavěný blesk s 5 programy
  • automatický transport filmu
  • elektronická závěrka - 1/1000-4s
  • samospoušť 10s
  • odolnost proti vlivům počasí
  • malé rozměry
  • hmotnost 140g

Cena : kolem 4500 Kč s DPH

Jak fotit s kompaktem? 

 Pokusím se podělit o pár triků, jak s kompaktem dosáhnout slušných výsledků

  • Zapomeňte na citlivost filmu ISO 100, pokud zrovna nejedete k moři nebo do hor a pokud zrovna nemáte kompakt s objektivem o f 2,8. Pro běžné focení při pěkném počasí doporučuji film s ISO 200, při oblačnosti a při předpokládaném použití blesku ISO 400. 
  • Při sportovních akcích typu závody nebo Streetfighter Day je NUTNOSTÍ film ISO 400 nebo i 800. Potřebujete totiž co nejkratší časy, které foťák nastaví díky vysoké citlivosti.
  • Používejte motivové programy. Pokud budete fotit na sraze nebo výstavě krásnou motorku, nastavte si program Portrét. Budete mít ostrou motorku a rozmázlé pozadí, foták otevře naplno clonu. Program Sport zase nastaví nejkratší možný čas, takže nerozmažete rychlé pohyby motorek nebo třeba mažoretek...Krajina nastaví maximální hloubku ostrosti nastavením malé clony - pozor, čas se prodlouží, tak netřeste foťákem při focení krajiny.
  • Focení s bleskem. ... směrné číslo blesku je kolem 10 -12. Udává dostřel blesku a závisí hlavně na citlivosti filmu a motivovém programu. Večer bych volil portrét + ISO 400. Uvědomte si, že účinný dosah blesku o směrném čísle 12 při použití filmu o ISO 400 a světelnosti objektivu od f 1:4 je 12 / 4 *2,8= 8,4 metry...viz výše. Při focení lidí použijte funkci "redukce červených očí". 
    Jev vzniká odrazem bleskového světla od sítnice oka a je tím výraznější, čím blíž je zdroj bleskového světla k objektivu. Aktivovaná redukce sérií předblesků způsobí stažení zornic a tím i odrazné plochy...
  • AF je autofokus. Některé pokročilejší kompakty mají i tzv. bodový (SPOT) autofokus, který doporučuji používat, pokud nechcete fotit objekt nejbližší k Vám. Občas se stane že kompakt zaostří na nejbližší bod (tak mu velí jeho algoritmus) i když chcete fotit něco v pozadí. Stačí přepnout na SPOT režim a foťák použije střed zaostřovacího pole k zaostření i malého  objektu úplně v zadu.
  • Neumisťujte hlavni objekt doprostřed fotky. Lépe působí, když je v třetině. Pohybující se objekt by měl mít víc prostoru pře sebou, tzn. fotím motorku, nesmí mi odjíždět ze záběru,ale vjíždět do něj.
  • Krajina by neměla mít obzor uprostřed fotky, ale podle typu oblohy v horní nebo spodní třetině.
  • Pravidla kompozice najdete třeba na stránkách časopisu Photolife
  • Nefoťte proti slunci, kompakty nemají moc dobrou antireflexní úpravu svých objektivů (snad kromě Pentaxu) takže vám vzniknou nepěkná barevná prasátka - reflexy, navíc z 90% budete mít záběr podexponovaný, tj, tmavý až černý, nic kromě slunce nebude vidět.
  • Nefoťte kolem oběda. Světlo je kolmé a ostré, krajina nemá relief a působí ploše, hodně kontrastně.
  • Foťák nenechávejte ležet na slunci příliš dlouho. Nejenom že by mohlo dojit k vytečení baterek, ale taky filmu nesvědčí vysoké teploty, mohlo by dojít k jeho poškození.
  • Pozor na datum expirace filmu! I film má svou životnost, najdete ji na krabičce filmu. Pokud Vám prodavač bude vytahovat film z výlohy, nebrat! Vysoká teplota rapidně snižuje životnost filmu, proto jsou např. profi filmy skladovány v ledničkách...

 

Na internetu existuje tuna specializovaných serverů s fotografickou tematikou, pro zájemce o získání hlubšího povědomí uvádím pár odkazů:

www.paladix.cz  - jeden z nejlepších serverů, spousta srozumitelně psaných článků. Vynikající pro začátečníky je pasáž o teorii na http://www.paladix.cz/teorie.html součástí je i internetový obchod s fotozbožím

foto.pruvodce.cz - klasika na českém webu. Rozsáhlý archív.

www.photorevue.cz - web časopisu Photolife

www.photoart.cz

atd...