BMW R 1100RT  r.v. 96

K dnešnímu dni 24.3.2002 mám najetých na tomto stroji něco přes 5000km a je tedy čas napsat pár řádků

Nejprve bych začal tím, jak došlo na RT.

Před loňským odjezdem do Rakouských a Italských Alp jsem měl možnost se na tomto stroji svést a protože chci  cestovat dál a lépe, tak jsem s napětím očekával jízdní vlastnosti RT.

Sedl jsem na motorku a zmáčkl startér který jsem ovšem chvíli musel hledat jako i ostatní přepínače, které jsem později chtěl použít. Motorka sebou škubla do strany, motor naskočil, ale zvuk moc ucho nepotěší. Alespoň moje ucho, zvyklé  na čtyřválce. Ujel jsem asi 2km a motorku bez známek nadšení vracel do rukou majitele. Moc mě neoslovila. Ale musím uznat, že po této projížďce červíček nahlodával a chtěl jsem se ještě na tomto stroji svést. Čekala nás návštěva Alp a tam v úzkých průsmycích a cest plných kopců jsem očekával jak kámoš Cyril, který mi motorku půjčil s Rtčkem obstojí.

No a musím říct, že po těžších začátcích než si Cyril zvykl na tento stroj, protože přesedlal z Viraga přišla chvíle kdy jsem musel uznat, že na tom Rtčku něco bude. Motorka se ochotně překlápěla z jedné zatáčky na druhou, brzdy super  a s XJR jsem sice stačil, ale nějak výrazně rychlej by se taky jet nedalo. Mluvím samozřejmě o XJR naložené třema kuframa při dovolené, ne na okruhu!!!  No a na dálnici tam je RT doma. Absolutně vzpřímená jezdecká pozice a bezvětří za velkou kapotáží, to je přesně to co potřebuješ při jízdě po dálnici přes Rakousko. A k tomu malá spotřeba, velká nádrž a dojezd přes 400km není pro cestování zanedbatelné plus.   

Po návratu z Alp jsem byl rozhodnutý, že když se naskytne příležitost koupit starší RT za rozumný peníz jdu do toho. Chci to prostě vyzkoušet a najet pár tisíc km a když mi motorka nesedne tak se vrátím k XJR.

RT se mi opravdu podařilo sehnat. Najel jsem zatím jen 5000km, ale myslím, že si budeme rozumět. O co je motorka míň vhodná do města o to víc vhodná za něj a na dlouhé cestování jedna z nejlepších. Motor bych snesl silnější, 90koní a 95Nm sice není špatná hodnota, ale při celkové váze  490kg bych snesl víc koníků. Pohodlí, tak tam není co vytknout. Pohodlné sedlo, vzpřímená jezdecká pozice, vyhřívané rukojeti, rukou nastavitelné pérování, elektricky nastavitelný větrný štítek, topení, radio, ABS, perfektní ochrana před větrem a deštěm, není co dodat.  A podvozek? Pryč je vlnění z XJR při průjezdu rychlých táhlých zatáček. Telerever a paralever v kombinaci s neskutečně dobrými brzami, klobouk dolů. Super věc a nikdy bych tomu nevěřil, že to tak skvěle funguje. ABS, které při zakoupení nefungovalo, mi oživili v servisu BMW v Brně a  funguje skvěle.  

To jsou zatím první postřehy a už se těším na delší trasu. RT je totiž určeno pro mezinárodní přepravu, ne na jízdu kolem komína!  

 Motor Dvouválec, Boxer, OHC, vstřikování, 4 ventily na válec. Výkon 90k/66kW.  Moment 95/77 Nm.  Vrtání x zdvih 99/87,5 x 70,5/71 mm. Objem válců 1085 ccm.  Převodovka pětirychlostní, kardan.  Přední pneu 110/80 ZR 18. Zadní pneu 150/70 ZR 17. Přední brzda 2 kotouče, 305 mm.  Zadní brzda 1 kotouč, 276 mm.  Rozvor 1485 mm.  Hmotnost pohotovostní 270kg, celková 490kg. Výška sedadla 780/800/820 mm.  Objem nádrže 26 l.  Nejvyšší rychlost >200km/h. Pozn ABS a řízený třícestný katalyzátor sériově.

Viťa.

A toto je nyní můj miláček. Hned vedle je BMW Cyrila.Všimněte si Winracku na BMW Montažní sada z domácí dílny..

 

 

 

 

 

Pokračování 16.10.2002

Je konec sezóny ve které jsem s Rtčkem najel 17000km.

Nevím co psát, protože kdo nejel na BMW  tak stejně nepochopí o čem píšu. Je to specifická motorka a motor „boxer“ se chová fakt jinak než všechny ostatní koncepce.

Majitel si na ně musí zvyknout a brát je, nebo přejít jinam, třeba na čtyřválec.

Můžu říct i když jsem měl jiné motorky na BMW jsem si zvykal asi 6000km. Hlavně ovládání blinkrů, startéru, klaksonu je umístěno jinde než na japonci. Teď když jsem si na umístění ovladačů zvykl, musím uznat, že je všechno krásně při ruce a ovládání blinkrů má své opodstatnění, když je potřeba pustit výstražné blinkry a přitom pevně držet řidítka. To jsem už několikrát ocenil na našich dálnicích věčně plných uzavírek a omezení. Co se týče podvozku a brzd, nechci se opakovat a je to naprostá bomba. Nikdy jsem nejel na motorce, která by měla tak dobrý podvozek a brzdy a přitom váží 300kg.

BMW R1100RT je cestovní motorka, ve městě a na úzkých silnicích ovladatelná asi stejně jak XJRo. Kapotáž perfektně chrání před větrem a elektricky nastavitelný štítek není žádná frajeřina, ale velice funkční věc. Vyhřívané ručky jsou perfektní věc a motorku bez nich už bych nechtěl. ABS má  u těžké motorky opodstatnění a pochvaloval jsem si jeho funkci na mokré silnici už několikrát. Sedlo je pro řidiče i spolujezdce krásně pohodlné a dá se jet velmi dlouho bez větších potíží. Rádio se dá poslouchat tak do 100km/h. Osobně ho zapínám při zastávkách nebo v zácpě ve městě.

Obecně jsou motorky BMW dražší než japonci ovšem investice se vrátí po ujetí pár desítek tis. km. ( 2ks svíček á100Kč, filtr vzduchu 400Kč, filtr oleje 450Kč, 4l oleje 500Kč, bezúdržbový kardan, nízká spotřeba benzínu).

Konkrétně k RT nemají japonci konkurenci, snad jen nový PAN-EUROPEAN by mohl něco ukázat.

 

BMW R1100RT

+ ochrana před větrem a deštěm, pohodlí

vyhřívané rukojeti

elektricky nastavitelný štítek

ABS 

nízká spotřeba ( při cestování do 5,5l max. 6,5l )

super podvozek a brzdy

 

- motor by mohl mít pár koníků navíc

špatný přístup k baterii

zadní světlo a brzdovka málo svítí.

Z čeho by si japonci mohli vzít příklad:

začít používat vyhřívané rukojeti aspoň za příplatek

dávat výškově seřiditelné sedlo

u těžkých motorek přidat ručku pod sedlo na usnadnění zvedání na hlavní stojan

přidat u „cesťáků“ výstražné blinkry

víc používat kardan, popřípadě řemen.