BMW K1200LT r.v. 2000

Po 50000km stráveném v sedle R1100RT, přišla řada na změnu. Chtěl jsem cestovat co možná nejpohodlněji a se vším komfortem co může motorka nabídnout a tak jsem nemohl přehlédnout největší z rodiny BMW a to K1200LT. Po nějaké době v garáži stálo LT se 386kg a vedle něj Já s 65kg. Budeme si rozumět?

Jak funguje tento stroj s tak velkou hmotností?

K dnešnímu dni jsem na něm natočil 73000km a německý kolega přede mnou 24000km. Na tachometru je tedy celkově najeto 97000km a kromě oleje, filtrů, brzd. destiček a pneumatik nebylo potřeba nic měnit. Motorka mě vždy dobře dovezla domů a to i z míst vzdálenějších jako byla návštěva Skotska nebo Irska.

 

Čtyřdobý, ležatý, čtyřválec, uložený podél ve směru jízdy, kapalinou chlazený, se zdvihem 1171ccm, 98PS, 115Nm, rozvod 2× OHC, 16ventilů, elektronické vstřikování Bosch Motronic. Tohle všechno funguje spolehlivě, udělali to dobře páni inženýři, téměř nevibruje, odspodu si nechá líbit cokoliv, i týrání od 1000otáček. Pětka táhne od 50km/h do tachometrových 220km/h, tam budík končí. Při dvoustovce ukazuje otáčkoměr 6000 ot/min, červené pole je od 8000, takže 200km/h můžeme jet stále, ovšem už bez tempomatu, jehož funkce se nad 180km/h vypíná. Převodovka oddělená od motoru suchou spojkou z vlastní olejovou náplní, malinko hlučná (při podřazování), ale všech pět kvaltů se řadí jak po másle. Kardan.Nádrž 24l.

Zvuk motoru je překvapivě příjemný, hezky hluboký. Moje dlouhodobá průměrná spotřeba podle údaje palubního počítače 5,6l/100km.

Dá se s tím zatočit, ptá se laik při pohledu na tuto motorku. No na místě a bez motoru dost těžko, pro většinu posunů motorky v garáži nebo na parkovišti je třeba nastartovat a to je pak mnohem lepší.

Pohyb dopředu obstará jednička, pro zpětný chod se musíme ohnout  nad levou stupačku, tam je přepínač, který nastavíme na R, oranžová kontrolka potvrdí revers. Teď to přijde, žádné spojka – plyn, LT je posunováno vzad elektromotorem, pohne se jakmile se dotkneme tlačítka starteru. Prostě kdo má motorky rád, tak se bude sakra dlouho rozmýšlet jestli ta příručka nekecá, když tam stojí přepínač zpátečky na R, stisknout tlačítko startéru, motocykl začne couvat. Motorka si lehce sama  přidá plyn, a to už je dost proudu i na couvání do lehčího svahu. Aby bylo jasno, zpátečka není žádný rychloběh, ale pomalu a zvolna pohybuje LTckem vzad.

Podvozek, tak to je to oč u BMW jde a tady u takhle těžké motorky to platí dvojnásob.

Telelever ve předu a  Paralever jako jednostranný držák zadního kola a futrál na kardan. Tak to je BMW.  Podvozek vynikající, bez kompromisu, bez konkurence. Ať jde o roletovou křižovatku nebo záludný hrb v zatáčce, všechno polyká a k jezdci pustí jen to co je příjemné. V zatáčkách plně naložený stroj s řidičem a spolujezdcem bezpečně zvládá rychlé překlápění z pravé do levé a snese i náklony jaké vidíme u sportovněji laděných motocyklů. Toto bylo opravdu velké překvapení a jedna z obav při přechodu z RT, kde je podvozek opravdu super. Nutno přiznat, že LT nezvládá zatáčky ani díry jako RT. Váha a délka dělají svoje, ale vždy je „něco za něco“. Šotolina a měkké povrchy obecně LTčku taky moc nesedí.

Brzdy stroj bez problému zastaví i z rychlosti 200km/h a bez sebemenšího komplexu stačí na brzdy i lehčím motorkám. Když je problém, třeba na kluzké dálnici a vezmeme za brzdy pozdě a naplno, zasáhne ABS! Nové modely mají ABS Integral s posilovačem. Můj stroj má jednoduché ABS, kola brzdí nezávisle, takže při razantnějším brzdění je potřebat  zmáčknout i brzdu zadní, což mi nedělá problémy. Na motorkách jezdím od 15let a vždy jsem používal brzdy obě. ABS však až u BMW a už bych motorku bez nechtěl.

Palubní přístroje jsou lehce čitelné, naprosto přehledné. Přístrojovce dominují dva velké budíky  tachometru a otáčkoměru a menší dva budíky palivoměru a teploty motoru. Dále pak ve spodní řadě jsou kontrolky mazání, blinkrů, správné funkce ABS, dobíjení. Palubní počítač s průměrnou rychlostí, průměrnou spotřebou, venkovní teplotou a dojezdem. Jak je u BMW zvykem, nechybí údaj o zařazeném rychlostním stupni.

Ovládací prvky na řídítkách a palubní desce jsou v obvyklém uspořádání. Kdo jezdil BMW zná (levá ruka levý, pravá pravý blinkr a jejich off). Levá ruka přepínač světel, výška štítu, mute rádia, ladění a hlasitost, tempomat, levá směrovka, klakson. Pravá ruka startér, nouzový vypínač motoru, palubní počítač, směrovka vpravo, vyhřívání ruček. Uprostřed nad uzamykatelnou schránkou hodící se třeba na brýle, další ovladače rádia. Kdo na motocyklu nazývá rádio prasečinou, buď ho nikdy neměl, nebo nefungovalo. Ať jde o stání na červenou nebo dlouhou jízdu po okreskách, vždycky pomáhá vyhnout se radarům, nehodám, zácpám, nebo jen příjemně krátí cestu. Pod předním i zadním sedadlem jsou ještě přepínače vyhřívání sedadel a u spolujezdce i vyhřívání opěrky.

Můj motocykl jsem doplnil navigací Garmin, kterou se mi podařilo umístit nad rádio, interkomem pro dorozumívání se spolujezdcem a pomocí kterého jsem do helmy svedl zvuk z rádia, MP3, navigace a telefonu.

Ochrana před větrem je naprosto vynikající, může za to elektricky stavitelné plexi ovládané levým palcem, které v nejvyšší poloze dovolí jezdit s otevřenou přilbou. Elektricky stavitelné plexi je  důležité hlavně při dešti kdy můžu bez zastavení naštelovat plexi do polohy při které dobře vidím nad ním a přitom hledí přilby zůstane suché. Objemná zrcátka promyšleně chrání ruce před náporem větru a hlavně poskytují naprostý přehled co se děje vzadu. Dvě malá přídavná plexi nad nimi chrání ramena a další plexi pod nimi zase odvádějí vítr od loktů. Prostě hodně dobře vymyšlené a garantuju všem, že tady zima nikomu nebude. Při použití vyhřívaných ruček a obou sedadel včetně opěrky spolujezdce, zbývá už jen led a sníh na silnici, který Vás odradí od vyjížďky. V dešti dokud člověk nezastaví, téměř nezmokne.

Kufry, po stranách každý 35litrů, nahoře 50. Nahoru se samozřejmě vejdou dvě přilby. No a kdo by měl stále málo, má k dispozici ještě nosič s brzdovým světlem. Na nosič se pohodlně vejde stan, spacák a karimatka.

Ti co chtějí cestovat na dvou kolech s největším možným komfortem sami nebo se spolujezdcem, na spolehlivém stroji s výbornou ochranou před větrem a nepřízní počasí, s bezkonkurenční spotřebou a dojezdem na nádrž, s perfektními jízdními vlastnostmi i plně naložené motorky a to i na velmi dlouhé vzdálenosti a večer si místo rovnání zad a koupání zadku v heřmánku raděj prohlédnou pořízené fotky, pro ty je určeno BMW K1200LT.

                                                                                                                        Viťa.