YAMAHA XJR 1200 rv 96´

Test od Viťana z Olomóca:

Yamaha XJR 1200 je má druhá velká motorka. Po minulé sezóně strávené v sedle Kawasaki GPX 750 R rv 87, jsem se odhodlal opět snížit rodinný rozpočet a zakoupit si opravdu dobrý bike. Mimochodem ta KAWA měla při prodeji najeto přes 60000km a motor se vůbec nechystal umřít!!! Při výběru jsem byl pevně rozhodnut nekupovat žádný kapotovaný supersport. Dost bylo bolesti v zádech a stresových okamžiků vyvolaných neustálým spěcháním a závoděním .Byl jsem rozhodnut pro Magnu nebo VMax, ale při náštěvě jednoho z krámů zabývajícího se prodejem ,,hraček pro velky kluky ´´jsem se zamiloval na první pohled. V krátké době mi mojí spolupacienti zajistili nekolik stránek studijního materiálu o tomto svalnatém nakedbiku. Po prostudování jsem si byl jist ,že má volba je správná aYamaha XJR 1200 je přesně to co potřebuji. Pro můj budoucí stroj jsme jeli v dodávce do Znojma . Protože v té době bylo ještě na silnicích plno sněhu , musel jsem se spokojit jen s vizuální kontrolou a poslechem tlukotu srdce kupovaného stroje. O projížďce jsem si mohl nechat jenom zdát. Jestli je stroj opravdu v pořádku zůstalo tedy na důvěře v prodávajícího a na věrohodnosti stavu tachometru. Při koupi bylo najeto 12000km. Stroj jsme tedy naložili a dovezli k nám do Olomouce.Ještě jednou prohlídka, zaplacení a začalo nekonečné čekání na první aspoň trochu vhodné počasí na projížďku.

Trvalo to nekonečných 14 dní než jsme se s ostatními pacienty sešli u garáže. Nastala premiéra! Krátkým stisknutím starteru motor naskočil, ale co to - asi po 30 sekundách zhasl!? A je to tady, něco není v pořádku. A taky nebylo. V nádrži Sahara! Kanystr, hadice a už jsem dojil kolegovu RF900R. Několik zlomyslných poznámek a výsměchů na moji adresu i na adresu mého stroje, ale už se jede! Můžu říct, že motor je opravdu svalovec, ale přitom velice jemnej. Řazení super, přesný a tichý! Brzdy taky skvělý. Jen manipulace na místě mi dělala trochu problemy. Bike je opravdu dospělej a to i váhově - 250kg s plnou nádrží je na mě dost a tak při pokusech postavit mašinu na hlavní stojan se stávám často zdrojem zábavy širokému okolí. Budu muset víc papat ( a bumbat ). Ale po rozjetí je vše O.K. Váha mizí a stroj se chová fakt velice příjemně a je pohodlný jak pro jezdce tak i spolujezdce. Zatím jsem najel asi 1300km a jsem velice spokojenej. Když jedu na pohodu ( a to většinou ) nemusím skoro řadit a spotřeba kolem 7 litrů. Když je ale potřeba zatáhnout tak s tímhle si XJR taky poradí velmi dobře a hned tak mi někdo neujede. To ovšem neplatí na dálnici, protože nad 140km/h na mě opravdu dost fouká. Jo, naháč.!. To mi ale zatím nevadí, dálnicím se stejně chci vyhýbat a až bude opravdu potřeba jet třeba k moři, vyzbrojím si stroj nějakým dobře vypadajícím štítkem. Pak bude vše v pořádku a bude to opravdu polykač kilometrů.


Pokračování: 12.1.2000

Po první sezóně strávené v sedle Yamahy XJR 1200 a ujetí něco málo přes 10000km musím konstatovat, že má volba byla správná a že tahle motorka nebude pro mě záležitost jedné sezóny. Jak jsem předvídal, v této době mám již namontován štítek, který mě (také díky 170cm výšky nebo nížky) dostatečně chrání proti větru i při vyšších rychlostech. Nevýhoda je hlučnost, která vzniká při obtékání vzduchu a to i při malých rychlostech (kolem 80km/h). Ale jinak se dá jet i 200km/h, optimálka do 150km/h bez větších potíží a prodlužování krčních svalů.Vše jsem vyzkoušel jak vtipně dodává webmaster! Můžu říct, že i s řidiči těch rádoby rychlých plechovek to udělá své, když je člověk předjede v absolutně vzpřímené pozici a la chopper rychlostí kolem 200km/h. Ale to jsou jen drobné úlety, které na mně přichází jen málokdy....ale celkem pravidelně, když na mě nervózně bliká asi desátá Filcka s SPZ začínající na A.. ..-.., protože hrozně zavazím v levém pruhu dálnice a jedu svých 150km/h když on má brutálně vytočenej svůj velkoobjemovej motor na 151,3km/h (toto se vždy děje jen při jízdě z kopce!).
Jinak pro tu plánovanou jízdu k moři ještě bude potřeba zakoupit GIVI-kufry, které usilovně sháním. A mám už jen maximálně tři měsíce, abych je sehnal.
Dokonce jsem vyzkoušel tento bike i na okruhu v Brně, kde jsem si krapet odřel stupačku - pravou (doleva mi to jaksi nejde!). Ale tam se tento stroj stejně nehodí. Snad po úpravě motoru, možná brzd, podvozek O.K. A po výměně pilota.
Takže to shrnu:
YAMAHA XJR 1200 je cestovní motorka pro více či méně dlouhé cesty. Dobře se hodí i pro jízdu ve městě pro svoji fakt perfektní ovladatelnost! Brzdy jsou podle mého názoru zcela dostačující, i když znám lepší. Pro sportovní jízdu se mi osvědčila trať typu ECCE HOMO, kde se dá využít krouťáku a kam se jezdím pravidelně vyřádit a ukázat supersportům, že tento stroj není dobré v určitých chvílích podceňovat! Taky se mi líbí cesta k vodě jen tak v riflích a tričku v otevřené helmě pohodových 60km/h (samozřejmě za 5 v otáčkách mírně přes 2000). Je to dost univerzální stroj, ale ještě jednou především cesťák!
Přední tlumiče jsou podle mého dost měkké a nebylo by na škodu, kdyby byly seřiditelné! Zadní mi vyhovují. Spotřeba se pohybuje kolem 6,5 - 7,5l/100km. Při opravdu ostré jízdě by se vyšplhala i výš. Ale pod 6,4 jsem se nedostal nikdy! U těchto obsahů se s tím už ale musí počítat.
Řazení super! Neznám lepší!
Při kontrole motoru po 20000km vše O.K. Vůle ventilů v normě, lehce se seřídíly jen karbce a vyměnili svíce.
Olej používám MOTUL 10W40 a nechal jsem ho celou sezónu - 10000km. S 99% jezdím na NATURAL 95. Výjmečně SUPER 96. Nepoznal jsem změnu ani při jízdě na SPECIAL.
Takže to by bylo zhruba všechno a po ujetí dalších pár kilometrů zase něco napíšu!


Pokračování: 8.12.2000

K dnešnímu dni mám na tachometru přes 37000km a to znamená, že mám najeto 25000km. Spotřeba se motá kolem 6,5l. Motorka prošla kontrolou ventilů, podtlaky karburátorů  a na našem srazu v Mohelnici jsem nechal prověřit motor na Dynojetu.  Ventilové vůle v pohodě, karburátory taky a na brzdě 97Nm a 105k na zadním kole. To je na motoru (o 15% víc ) 111Nm a 120k. Pro zajímavost byla přede mnou na brzdě ještě XJR 1300 a ta měla přes 120Nm. Výrobce tedy udává o dost menší hodnoty než ve skutečnosti motor dává. No, lepší než naopak.

Vyměnil jsem přední brzdové desky ( byly původní ). Řetěz a zadní desky, taky původní  jsou  po už zmíněných 37000km stále O.K. Přední tlumiče jsem opatřil  chrániči z XJR 1300. Zadní tlumiče jsem nechal rozdělat a pružiny   pochromovat. Začali totiž povrchově rezavět. Taky barva na válcích a hlavě motoru je dost olezlá a spoj výfuků taky začal rezavět. Všechno se musí znovu natřít. Z barvou je to ale problém. Lesklá barva nevydrží (teda nevím, možná jo) vysokou teplotu a ostatní odolné barvy jsou matné. Přesto jsem zkusil na motor tu lesklou a uvidíme.  Ten spoj výfuku může být matný, ta barva tam stejně nevydrží víc než rok. Ještě do předních tlumičů jsem nalil do každého půl deci oleje navíc abych je přitvrdil. Zadní tlumiče zase potřebovali změkčit. Byly nastaveny na nejtvrdší.   Není to problém mají tři zářezy pro nastavení a na každém zářezu se dají ještě pootočit zase ve třech polohách.   Olej jsem musel měnit za sezónu dvakrát ( ujel jsem 15000km ). Přitom se mi povedlo zničit víčko olejového filtru      ( on ten utahovací moment tam asi nepíšou pro nic za nic ). Stálo mě to 1100Kč. Jó, za blbost se platí. Gumy jsem zkusil Michelin Macadam – přední za moc nestojí, sjíždí se do jakési pilky ( a ne jenom mě ) a chtěla by vyměnit tak po 8000km. Zadní je ale super a vydržela zůstat „předpisová“ 14000km. 

Cesta k moři se opravdu uskutečnila a tedy nosič a kufry GIVI se plně osvědčili. Kufry mám zatím dva ale jdu i do třetího. Všechny E460. Mám ještě zálusk na vyhřívané ručky. Viděl jsem v Louisu za 69 nebo 106 DM. Ještě zvážím do kterých půjdu.


Pokračování: 1.11.2001

 Tak bohužel, sezóna se blíží ke konci a je čas něco napsat. Bude to už naposled, protože v tuto chvíli XJR už stojí v bazaru, ale nepředbíhejme.

Na jaře jsem ještě přikoupil třetí kufr „Maxia“ a na něj jsem našrouboval nosič, který se plně osvědčil zejména na přivázání stanu. Opatřil jsem ještě XJR vyhřívanými ručkami zn. „Saito“ zakoupené za 49DM  v Louisu ve Vídni. Moc dobrá věc a kdo jednou zkusí už nechce jinak. Argument v „zimě nejezdím“ neobstojí. I v létě k večeru nebo při jízdě v dešti se vyplatí „přitopit“.

Sezóna tedy mohla začít.

Po ujetí cca 5000km po Česku a Slovensku mě čekala cesta k moři. Před touto cestou jsem vyměnil zadní brzdové destičky a ozval se i řetěz. Není divu, po 42000km na to už měl právo. Zakoupil jsem opět v Louisu desky Saito a řetězovou sadu D.I.D.

Najel jsem dalších 2000km po Slovinsku, Chorvatsku a Rakousku. Motorka šlapala bez problémů.

Koncem srpna jsme ještě s partou projeli Rakousko a část Itálie. Opět bez problémů a nový řetěz na  kterém jsem 

měl najeto 7000km jsem napínal jen jednou.

Takže to shrnu. Letos jsem přidal k najetým kilometrům dalších 12000km a na tachometru je bez pár km 50000km. Za tuto dobu nebylo potřeba na motoru nic dělat, jen měnit svíčky a olej. Žádné seřizování ventilů ani výměna spojky či rozvoďáku se nekonala.

Ostatní  problémy, které se vyskytly:

20000km: mírně tekl  spojkový  váleček, vyměněno gumové těsnění – pomohlo jen na chvíli, teče jedna přední vidlice-výměna obou gufer

32000km: upadl spínač klaksonu, přilepeno

35000km: výměna předních brzdových desek

37000km: mírně teče levý zadní tlumič-neřeším, opět měním gufera v předních vidlích

42000km: výměna zadních brzdových desek a řetězové sady

45000km: mírně propouští i pravý zadní tlumič-neřeším

  Na XJR jsem najezdil bezmála 40000km s výše uvedenými drobnými závadami s průměrnou spotřebou necelých 7l/100km. S motorkou jsem byl velice spokojen a doporučím ji každému. Je velice pohodlná pro delší trasy a to i pro spolujezdce. Ve městě každý ocení její ovladatelnost. Má super motor a brzdy. Myslím, že je to v současnosti nejhezčí naháč.

Co mi chybělo: Na přístrojovce by neškodili hodiny, nastavování předních tlumičů, nastavování zadních tlumičů bez použití nářadí.

 A teď proč stojí v bazaru. Chci cestovat dál a dál, ve dvou a pohodlně a protože jaksi nemládnu zvolil jsem pro nadcházející sezóny trošku něco z jiného soudku.   Tentokrát jsem vyměnil krásný „naked bike“ za motorku s jednou z největších kapotáží a 4válcovou 1200, jsem vyměnil za 2válec „boxer“ obsah 1100cm3.

Motorka se hlásí ke třídě „luxustouringů“ a nese označení BMW R1100RT. Tak uvidíme….

 

Takže závěrem můžu konstatovat, že i když není motorka dokonalá ( která taky je, že ), já jsem spokojen a XJR 1200 splnilo a v něčem i předčilo moje očekávání.

Technické údaje:
Yamaha XJR 1200
Motor:řadový čtyřválec,DOHC,16 ventilů,
Objem válců: 1188 ccm
Výkon: 72 kW (98 k) při 8000 ot/min
Kroutící moment: 92 Nm při 6250 ot/min
Převodovka: 5-ti stupňová
Sekundární převod: řetěz
Pohotovostní hmotnost: 253 kg
Objem nádrže: 21 litrů (4,5 litrů rezer.)
Pneu: 130/70 ZR 17, 170/60 ZR 17
Zrychlení 0-100: 3,5 s
Max. rychlost: 217 km/h
Cena: 299.000,- Kč nová,
180 000,- Kč ('96)